Kunstig intelligens endrer selgerens rolle
– Kunstig intelligens (KI) vil gjøre anbudsprosesser enklere og i stor grad forandre måten selgere jobber på, sier Erik Mehl, førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania.
Å utarbeide anbudssøknader i offentlige anbudskonkurranser i business-to-business-salg (B2B) er svært komplekst og tidkrevende. Men nå kan KI lette dette arbeidet:
– Ved å bruke KI til å analysere og bearbeide store datamengder, kan bedrifter raskere oppdage hvilke anbudskonkurranser som er relevante for dem. KI kan også hjelpe med å analysere komplekse data og krav i anbud, noe som gjør det mulig for ulike bedrifter å tilpasse sine tilbud enda mer effektivt, forklarer Mehl.
En annen sentral fordel ved å ta i bruk KI i anbudsprosesser, er at bedrifter kan håndtere et større antall anbud samtidig, følge Mehl.
– Ved hjelp av KI kan bedrifter levere kvalitative anbud til flere konkurranser, noe som tidligere ville vært for ressurskrevende og tatt for mye tid. Dette kan øke deres sjanser til å vinne kontrakter, sier han.
Ingen erstatning
Brukt riktig kan altså KI bli en svært hjelpsom assistent for selgeren. Men Mehl understreker at KI ikke vil erstatte behovet for mennesker i B2B-salg.
– KI kan hjelpe selgere til å bli mer effektive ved å ta over noen av de mer rutinemessige oppgavene. Da kan selgerne heller bruke krefter på de delene av salgsprosessen som krever personlig kundekontakt og innsikt, sier han.
– Hva er ditt råd til bedriftsledere som på grunn av KI vurderer å kvitte seg med 20-30 prosent av salgsstaben, de som kanskje har vært de dårligste selgerne over tid?
– Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg tok en slik beslutning. Det er bedre å spørre: hvordan kan vi bruke KI til å gjøre denne delen av salgsstaben til bedre selgere? KI gjør det mulig å få hele salgsstaben til å levere bedre, også toppselgerne. Det kan gi flere salg over tid og være langt mer rasjonelt enn å si opp ansatte, mener Mehl.
Tar tid å ta i bruk
Det er ikke mer enn rundt ett år siden KI-tjenesten Chat GPT ble lansert for det åpne markedet. Etter det har det gått kort tid mellom ulike KI-lanseringer fra store IT-giganter som Microsoft og Google.
– Det skapes et inntrykk av at dette er tjenester bedrifter raskt må ta i bruk for å være effektive. Jeg tror ikke vi har så dårlig tid som mange hevder. Det tar tid å endre organisasjoner og store virksomheter og det tar tid å endre arbeidsprosesser, arbeidsvaner og å ta i bruk nye verktøy. Bedrifter er ikke akterutseilt selv om de ikke tar i bruk KI-verktøy i løpet av de neste to-tre årene, avslutter Erik Mehl.
Nøkkelord
Kontakter
Lene Torjul ReutzPresseansvarlig
Hovedansvar for ekstern- og forskningskommunikasjon
Bilder
Lenker
Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.
Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Jørn Mortensen fratrer som dekan8.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jørn Mortensen har etter eget ønske bedt om å fratre sin stilling som dekan for School of Art, Design and Media i løpet av sommeren 2024.
Ny forskning: overraskende funn om influensere7.5.2024 14:19:39 CEST | Pressemelding
Influensere med svært mange følgere, er mer eksplisitt i hvordan de markedsfører reklame på sine instagramkontoer sammenlignet med influensere med færre følgere.
Ny rekord i antall søkere på Kristiania26.4.2024 12:00:15 CEST | Pressemelding
Søknadsfristen for Kristianias studieprogrammer var 15. april, og i år er det ny rekord i antall søkere! 11.393 unike søkere, mot 10.267 i fjor, noe som utgjør en økning på hele 11 prosent.
– Uten KI-kompetanse blir vi irrelevante16.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
– Investering i KI-kompetanse er helt nødvendig å ta seg råd til, ikke en luksus, sier professor Tor-Morten Grønli ved Kristiania.
Studentene scorer Kristiania over landssnittet15.2.2024 09:01:00 CET | Pressemelding
Studiebarometeret 2023 viser at Kristiania sine studenter er mer fornøyd enn gjennomsnittet. De scorer godt over gjennomsnitt innen en rekke fagområder og flere gjør det usedvanlig bra.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom