Bane NOR Eiendom

Store planer for Skysstasjonsområdet – si din mening

Plan- og miljøutvalget i Lillehammer kommune har sagt ja til å la Lillehammers innbyggere si sin mening om Bane NOR Eiendoms planer rundt stasjonen.

Lillehammer jernbanestasjon til venstre, Lillehammer skysstasjon i midten og ny bebyggelse med næring og science park til høyre i bildet.
Forslaget er å legge til rette for næring og en Science Park som skal romme 7-800 arbeidsplasser rett ved togstasjonen. DRMA

Plan- og miljøutvalget har gitt sin velsignelse til at planene for Skysstasjonsområdet blir lagt ut på høring. Planene skal ut på høring fra og med 2. mai til og med 12. juni. Så fort høringen starter har du seks uker på deg til å si din mening om planene. Følg med på kommunens nettsider og i GD for å se hvor du kan sende dine innspill. Bane NOR Eiendom vil også invitere til Bylab der du kan høre mer om planene før du setter deg til tastaturet.

800 arbeidsplasser rett ved togstasjonen

Området Bane NOR Eiendom vil utvikle ligger midt i Lillehammer sentrum, mellom Kirkegata og jernbanestasjonen/skysstasjonen, til Wiesesgate i nord og til Jernbanegata i sør.

Forslaget er å legge til rette for næring og en Science Park som skal romme 7-800 arbeidsplasser rett ved togstasjonen. En Science Park er et sted der høyskoler, kulturinstitusjoner og media møter næringslivet på et sted der det er attraktivt å arbeide.

Store deler av byggene vil bli kontorer, akademia, kulturliv og media, men deler vil også være tilgjengelig for folk flest. Beliggenheten skal føre til at det blir mer byliv og handel i sentrum. Samtidig skal flere bruke beina, sykkel eller kollektivtransport, som igjen kan føre til et enda bedre kollektivtilbud for både buss og tog.

Bygge på grått, ikke grønt

-Å bygge på et knutepunkt er i tråd med både statlige, regionale og kommunale planer, forteller prosjektsjef Lars Eide, som selv bor i Lillehammer. – Vi er nødt til å ta miljø på alvor om vi skal kunne se barnebarna våre i øynene. Da må vi bygge så folk lett kan reise kollektivt og der det allerede er grått; vi kan ikke bygge ned mer av Norges natur.

Prosjektet kan stå klart så tidlig som 2027 og ønsker ikke bare å skape arbeidsplasser rett ved skysstasjonen, men også å gjøre det mer spennende å være fotgjenger mellom stasjonen og gågata.

Mennesker og hyggelige områder mellom byggene
Hyggelig fasade med grøntområder utenfor byggene.
Innbydene lokaler med lyse materialer. Utsikt til vann
Flotte lokaler med utsikt mot Mjøsa.
Bilde av kantineområde: store vinduer, moderne, lyse materialvalg

Norges ledende knutepunktutvikler

Bane NOR Eiendom AS eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 23,6 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Vi utvikler moderne og miljøvennlige boliger og næringsbygg og bidrar aktivt til by- og stedsutviklingen i Norge. På stasjonene tilbyr vi gode fasiliteter til de reisende, legger til rette for hyggelige serveringssteder og fine butikker og tilbyr bil- og sykkelparkering. Til togoperatørene tilbyr selskapet funksjonelle og moderne verksteder, terminaler og driftsbygg.

Våre 150 ansatte håndterer en portefølje på 926 bygg og ca. 3.000 leiekontrakter, og over 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter. De årlige investeringene utgjør ca. 1,3 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom AS er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å utvikle attraktive knutepunkt som får flere til å velge toget..

Følg pressemeldinger fra Bane NOR Eiendom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR Eiendom